Na onze snorkelavonturen aan de kust van Belize zijn we terug op het vasteland. We nemen nog geen afscheid van de kust en landen eerst in Hopkins. Hopkins is een klein Garifuna-dorp. De Garifuna stammen af van tot slaaf gemaakten die ooit in de Cariben schipbreuk leden en hier een gemeenschap hebben gesticht. Het heeft daarmee een heel eigen sfeer. In Hopkins wandelen we over het strand.

Hopkins beach
Hopkins

Kokospalmen staan langs de rustig kabbelende Caribische Zee. Een familie is aan het zwemmen vanaf het strand. Een man met rastaharen zit over zee te staren vanaf een schommel aan een grote boom. Een jongen wast zijn paard in zee. Wat ontzettend gemoedelijk is het hier.

We zitten in een fijne AirBnB met alle luxe die we de afgelopen dagen gemist hebben. De grote resorts zijn allemaal verderop aan de kust gebouwd waardoor het strand in dit dorp voor iedereen toegankelijk is. Er is hier maar één verharde straat die theoretisch éénrichtingsverkeer is. Maar alles en iedereen gaat zo langzaam dat beide kanten op verkeer toch kan.

Street of sand in Hopkins
Hopkins

Vanaf Hopkins kan je ook de natuur in van Cockscombe National Park, al is dit niet heel makkelijk te organiseren. Maar sinds we uit Guatemala zijn vertrokken is het zo ontzettend heet (gemiddelde gevoelstemperatuur 38-40 graden bij een luchtvochtigheid van 90 %) dat wij het even niet zo zien zitten om te hiken in de jungle.

Mede door deze hitte besluiten we om ons plan voor de laatste maand om te gooien. We zouden eigenlijk naar de Bay Islands in Honduras gaan en dan naar El Salvador, maar daar is het net zo heet als in Belize. Eigenlijk hebben we nu echt behoefte aan wat meer stedelijkheid. Dus we gaan onze reis afsluiten in Mexico: Mexico-Stad en Oaxaca liggen allebei op hoogte waardoor het daar minder heet is dan in de rest van de regio.

Maya-tempels in Belize
Xunantunich bij San ignacio
De veerpont voor Xunantunich

Terug in Dangriga pakken we de bus naar San Ignacio. De bussen zijn hier oude schoolbussen uit de VS. De grote rugzakken gaan op de achterste bank of onderin. Een kaartje koop je bij de chauffeur (in Dangriga) of in het busstation (bij de overstap in hoofdstad Belmopan). De bussen zijn niet enorm comfortabel, maar de reis gaat eigenlijk soepeler dan verwacht.

San Ignacio blijkt een wat vage plaats, een echt grensstadje. We zijn hier om Maya-tempels in de jungle van Belize te bezoeken, maar dingen lopen anders dan we hadden verwacht. Het blijkt dat Prins William en Kate Middleton een ‘Caribbean Tour’ doen. Belize hoort nog steeds bij de Commonwealth en Koningin Elizabeth is dus nog steeds hun staatshoofd.

Later horen we dat de Tour niet zo goed gaat en dat Belize nu ook de wens heeft uitgesproken om een republiek te worden. Het prinselijke paar zorgt ervoor dat er meerdere tempels drie of vier dagen gesloten zijn, waaronder Caracol en Cahal Pech waar wij precies dat weekend heen hadden zullen gaan. We krijgen de avond van tevoren het slechte bericht per whatsapp. Ook de mensen in Belize wisten blijkbaar van niks. Alles is geheim gehouden voor de veiligheid. Uiteindelijk gaan we een dag naar Lamanai en de andere dag naar Xunantunich en de Barton Creek Caves.

Onze gids Rudy klets ons de oren van onze kop en we komen veel te weten over wat er in Belize gaande is. Overal zien we Mennonieten, een op Amish lijkende groep die bijna 500 jaar geleden gesticht werd door de Fries Menno Simons. Mennonieten gebruiken geen moderne technologie en leiden een pacifistisch leven.

Community of mennonites
Mennonite gemeenschap bij Barton Creek

Zo rijden de Mennonieten met paard en wagen en hebben hun traktoren geen rubberen banden. De mannen dragen een tuinbroek, geruit overhemd en een strooihoed. De vrouwen dragen ouderwetse jurken tot op de enkels en een kapje op hun hoofd. We rijden langs traditionele en progressieve (die wel auto’s hebben bijvoorbeeld) gemeenschappen van de Mennonieten. Ze hebben grote delen van het agrarisch land in Belize in bezit. Ze produceren tot wel 80% van alle zuivel in Belize!

Mennonite on horse cart
Mennonieten

Naar Lamanai varen we vanaf Orange Walk met een bootje van Lamanai Belize Tours over de rivier naar de grootste zoetwaterlagune van Belize. Onderweg zien we kleine vleermuisjes en nachtzwaluwen, en vliegen er talloze reigers, ijsvogels en ander vogels over het water. Bij de steiger zit een ongewenst opdringerige tarantula op klaarlichte dag in het gras. Bij Lamanai lopen we door het bos langs de piramides van deze oude stad. Overal zitten apen in de bomen.

Maya-tempels in Belize
Lamanai

We komen aan bij het hoogtepunt hier: metershoge hoofden op de flank van de hoogste tempel hier. Daar kwamen we voor! Het doet wat denken aan de hoofden van de Bayontempel in Cambodia, al is het wel iets minder overweldigend dan dat. De boa constrictor die we onderweg terug naar de boot tegen komen laat ook een onuitwisbare indruk achter! Dit blijft toch echt jungle.

We hebben eigenlijk nog een beetje een dag over, omdat we rekening hielden met het doen van een covid-test. Ook Guatemala heeft die net die week afgeschaft. Veel dingen zijn anders gelopen in Belize door de hitte, covid, de oorlog in Oekraïne en het bezoek van het prinselijke paar.

Boa constrictor
Boa constrictor at Lamanai

Belize is een beetje een apart land. Het is héél anders dan z’n buurlanden. Doordat het leven er duur is, hadden we eigenlijk ook een hogere levensstandaard verwacht. Maar de meeste mensen zijn hier heel arm. Een groot deel van de mensen woont in houten huizen op palen. De regio’s zijn heel verschillend: zo heb je Garifuna-dorpen zoals Hopkins, Maya-dorpen, mestizo-dorpen, de Mennonieten, en de heel toeristische eilanden zoals Caye Caulker.

San Ignacio, Belize
San Ignacio

Belize is voor ons echt zo’n land dat we niet hadden willen missen. Maar of we terug zouden gaan, dat weten we nou ook weer niet.

Ben jij in Belize geweest? Vertel ons hieronder over jouw ervaringen! Of wil je naar Belize reizen en heb je vragen? Stel ze aan ons.

thebookofwandering

Een gedachte over “Reisverslag Midden-Amerika #6 – Hopkins, San Ignacio en Maya-tempels in Belize | The Book of Wandering”"

1. Het Belize-verhaal laat duidelijk zien wat een diversiteit aan ervaringen jullie hebben! Een mooi beeld.
    En fijn dat jullie de ruimte hadden de aanvankelijke plannen wat te wijzigen naar een beter plan.